WELCOME TO ARMY_RULES BLOG

Friday, July 6, 2012

APA ERTI SEORANG SAHABAT


Seorang sahabat adalah seseorang yang selalu ada bersama kita, di saat sedih, senang, kecewa dan sebagainya. Sahabat itu tidak pernah lelah untuk mendengarkan curahan masalah dan kesedihan sahabatnya yang lain. Sahabat adalah orang yang selalu mendukung semua perbuatan positif kita dan akan menasihati kita di saat kita melakukan kesalahan. Sahabat tidak pernah menikam orang lain dari belakang.



Tetapi, seorang belum tentu sahabat sejati. Kebanyakan orang ketika mengetahui sahabatnya yang lain sedang dalam kesusahan dan memerlukan bantuan, tetapi ada yang hanya berpura-pura tidak tahu apa-apa dan menjauhi orang itu. Mereka baru akan berteman kembali jika masalah dia sudah diselesaikan. Seorang sahabat palsu itu adalah orang yang mendekati seseorang dan berpura-pura menjadi sahabatnya ketika ia sedang dalam keperluan. Dalam erti, jika apa yang dia mahu sudah terpenuhi, dia akan menjauh dari temannya itu dan meninggalkannya. Ada juga yang tidak ikhlas, hanya berkawan di sebabkan harta atau terdapat agenda yang tertentu untuk kepentingan diri sendiri serta bersifat duniawi semata-mata.



Seorang sahabat sejati bukanlah orang yang seperti itu. Seorang sahabat yang sejati adalah orang yang akan selalu berada di sisi kita walau bagaimanapun keadaan kita. Dia tidak akan meninggalkan kita dan tidak akan memanfaatkan kita, ia akan selalu mendukung apa yang kita lakukan (yang pasti positif) agar kita berhasil. Seorang sahabat sejati juga tidak akan memandang keadaan ekonomi mereka. Dia tidak peduli apakah temannya adalah orang kaya atau tidak. Dia tidak akan menghakimi kita melainkan akan selalu menerima kita apa adanya.

 
SAHABAT SEJATI SENGAT SUSAH DICARI

MUNGKIN HANYA SATU DIANTARA 100 ORANG

1 comment:

Unknown said...

salam, lepak dan follow

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

THE WAY OF MY LIFE